Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Watt WhiskyKate en Mark Watt, de oprichters van de Campbeltown Whisky Company, hebben hun eerste whisky’s (en een rum) gelanceerd onder hun nieuwe onafhankelijke label: Watt Whisky.

Samen hebben Kate en Mark meer dan 40 jaar ervaring in de whiskyindustrie, onder andere bij Glenfarclas, Springbank en Cadenhead’s. Die kennis en het opgebouwde netwerk gebruiken ze nu om “goede, eerlijke whisky te bottelen die geprijsd is om te drinken, niet om te verzamelen”. Hun filosofie draait volledig om smaak, wat terug te zien is in het logo, dat geïnspireerd is op een smaakpapil.

De eerste reeks releases van Watt Whisky bestaat uit een 19-jarige blended malt uit een sherryvat, een 10-jarige Highland single malt van een niet bekendgemaakte distilleerderij, een 12-jarige Mannochmore uit een brandy butt en een 11-jarige Caol Ila. Daarnaast brengen Kate en Mark ook een 13-jarige Travellers Rum op de markt.

De whisky’s en de rum zij gebotteld zoals het volgens Kate en Mark hoort: met de natuurlijk kleur en zonder koude filtering. Alle whisky’s zijn bovendien op vatsterkte gebotteld, terwijl de rum is teruggebracht van 67,1 procent naar een meer toegankelijkere 57,1 procent.

We zijn zo blij met deze vijf vaten”, vertelt Kate. “Dit was niet mogelijk geweest met de steun die we via crowdfunding hebben binnengehaald, maar ook niet zonder onze vrienden in de whiskyindustrie. De timing voor het beginnen van een nieuwe onderneming was verre van ideaal. Ik was in verwachting en het coronavirus gooide ook roet in het eten, om het nog maar niet over Brexit te hebben. Maar we zijn voorzichtig optimistisch over onze toekomst en zijn alweer bezig met onze volgende releases.”

Watt Whisky kiest niet voor de traditionele verdeling in regionale smaakprofielen, maar bewandelt een minder conventioneel pad. Mark heeft een milde vorm van synesthesie, wat betekent dat hij kleuren associeert met bepaalde geuren. De kleur van het label is daarom gebaseerd op de kleur die Mark ruikt als hij de whisky in het glas heeft.

In plaats van met Watt Whisky voor wereldoverheersing te gaan, werken we met een paar belangrijke partners samen”, vertelt Mark. “Dit zijn mensen waar ik al jaren mee samenwerk, zodat ik weet dat zij ons merk goed neer kunnen zetten in een beperkt aantal markten. We richten ons nu op drie tot vier releases per jaar, zodat we ons op kwaliteit kunnen richten en niet te veel in herhaling vallen.”

Watt Whisky is binnenkort beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, België, Japan en Taiwan.