Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

malt_whisky_yearbook_2007.jpgVorig jaar verraste de Zweedse whiskykenner Ingvar Ronde de whiskywereld met het Whisky Yearbook 2006 dat alom geprezen werd door de industrie, maar ook door de lezers. Deze week verscheen de opvolger, editie 2007. De opzet van het boek is vrijwel hetzelfde gebleven, maar de informatie is toegenomen, zowel in kwaliteit als kwantiteit, terwijl het aantal pagina's hetzelfde is gebleven (274). Er zijn maar liefst 120 whiskyshops in Europa opgenomen en 450 nieuwe bottelingen. Ditmaal zijn er tekstuele bijdragen van Charles MacLean, Gavin Smith, Ian Wisniewski, Ian Buxton, David Stirk en Dominic Roskrow.

De onderwerpen lopen van "10 dagen die de whiskywereld deden sidderen" (Maclean) tot  "Whiskymarketing wordt steeds complexer" (Roskrow). De sectie "Japan" is opnieuw verzorgd door Hideo Yamaoka en Taylor Smisson. Nieuw is een korte terugblik op "the year that was" en een beknopte alfabetische index. Tot mijn plezier staat er een uitgebreid interview achterin het boek met Malt Maniacs Founding Father Johannes van den Heuvel. 

De prijs is niet veranderd (12,95 GBP, ongeveer €19,25,-). Het boek is te bestellen op www.maltwhiskyyearbook.com en bij Van Stockum in Den Haag (www.vanstockum.nl).


Hans Offringa, oktober 2006