Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

CardhuPlannen om de bezoekerscentra van Cardhu en Clynelish te transformeren zijn door Diageo nu officieel ingediend. De plannen zijn onder deel van het Johnnie Walker Scotch Whisky-investeringsprogramma.

De plannen voor Clynelish en Cardhu maken deel uit van een investering van 150 miljoen pond van Diageo in het Schotse whiskytoerisme. Johnnie Walker, de bestverkopende Schotse whisky ter wereld, staat centraal in die plannen.

Cardhu wordt de thuisbasis van Johnnie Walker in Speyside, en Clynelish krijgt eenzelfde soort functie, maar dan in de Highlands. Beide distilleerderijen volgen het thema van een nieuwe Johnnie Walker-attractie in Edinburgh.

De band van Clynelish en Cardhu met Johnnie Walker gaat ver terug, en de whisky die geproduceerd wordt bij de twee distilleerderijen is een belangrijk ingrediënt van de blends van Johnnie Walker.

Cardhu

Cardhu was de eerste distilleerderij die door Johnnie Walker & Sons werd gekocht. Dat was in 1893. Het bezoekerscentrum van Cardhu wordt een eerbetoon aan Helen en Elizabeth Cumming, de twee vrouwen die de distilleerderij oprichtten in de 19e eeuw.

Ook het terrein rondom de distilleerderij wordt aangepakt zodat Cardhu beter bereikbaar wordt, maar ook zodat bezoekers van een nieuwe boomgaard kunnen genieten.

Laura Sharp, brand home manager van Cardhu: ‘Speyside is enorm belangrijk voor whiskytoerisme in Schotland en we zijn blij met de plannen voor Cardhu. We geloven dat het gaat zorgen voor nieuwe bezoekers aan de distilleerderij, maar ook de regio.’

ClynelishClynelish

Het bezoekerscentrum van Clynelish wordt flink aangepakt. Zo komt er een nieuwe bovenverdieping om het verhaal van Clynelish te vertellen, evenals een nieuwe bar met een prachtige uitzicht op de kust van Sutherland.

Clynelish deelt zijn locatie met de legendarisch Brora distilleerderij, die in 1983 zijn deuren sloot. Momenteel wordt er hard gewerkt om Brora te heropenen.

Jacqueline James-Bow, brand home manager van Clynelish: ‘Het toerisme in de Highlands groeit de laatste jaren hard met dank aan de North Coast 500. We geloven dat de distilleerderij door deze investering een belangrijke bezienswaardigheid wordt.’