Whisky - Japan
Becky en ik waren van plan om in 2017 naar Japan te gaan om onderzoek te plegen voor een boek over Japanse whiskies. Dat plan gaat voorlopig de ijskast in, want er is net een boek uit dat recht doet aan het onderwerp en waar ik voorlopig niets aan toe te voegen heb.
Dominic Roskrow laat na geruime tijd van het toneel verdwenen geleken, weer eens van zich spreken en doet dat in een lijvig boek dat keurig is vormgegeven en zich gemakkelijk laat lezen, met sprekende fotografie ter illustratie.
Het voorwoord is van Mike Miyamoto, global brand ambassador van Suntory Whisky. Het is daarom niet verwonderlijk dat Yamazaki prominent in het boek wordt afgebeeld. Overigens niet storend. De auteur heeft zijn onderzoek grondig gedaan en dat resulteert in de volgende hoofdstukken:
- Introduction
- One – The History of Japanese Whisky
- Two – Making Japanese Whisky
- Three – The Whisky Distilleries of Japan
- Four – Tasting Notes
- Five – The Rise of Japanese Whisky
- Six – Japanese Whisky Bars
- Seven – Bars Around the World
- Eight – Whisky Cocktails and Food Pairings
- Nine – The Future of Japanese Whisky
- En als bijlagen:
- - A Tourist’s Guide to Japan
- - Whisky Directory, Acknowledgments, Bibliography, Glossary, Index, Picture Credits.
Na Ulf Buxrud’s boek uit 2008 en dat van Chris Bunting uit 2011 was de tijd ook rijp voor een nieuw boek over Japan’s whiskies en drinkgewoontes.
Het geheel is goed leesbaar, compleet met de 13 distilleerderijen die Japan op dit moment rijk is, en zowaar weer eens een nieuw smaakwiel bij de proefnotities, dat voor de kleurenblinden onder ons wel problematisch zal zijn. Toch viel het boek me enigszins tegen. Het is niet bepaald diepgravend als het op het distilleerproces en de verschillen tussen de specifieke producenten aankomt, terwijl die er wel degelijk zijn. De interviews lijken schriftelijk of telefonisch afgenomen te zijn, en de uitkomsten komen bijna allemaal op hetzelfde neer. Kwaliteit, innovatie, maar weinig concrete detailinformatie. Als reisgids door Japan zou het boek wellicht beter tot zijn recht komen, er staat heel veel informatie over bars, restaurants en routebeschrijvingen in, maar daar is het nu net weer te groot en te zwaar voor.
Bij de credits dankt de auteur specifiek drie mensen die hem voorgingen op dit terrein: Michael Jackson (†), Dave Broom en Jim Murray. Hij onderstreept echter dat de laatste twee niet aan dit boek hebben meegewerkt. Onlangs vertelde Dave Broom, zelf een halfgod in Japan als het op whisky aankomt, mij dat de auteur nooit in Japan is geweest...
Roskrow draagt het aan zijn vrouw en kinderen op, omdat het ‘het mooiste boek is wat ik geschreven heb’. Een mooie closing statement, maar hij heeft mijns inziens beter werk geleverd in het verleden. Toch voegt het boek genoeg toe aan de – schaarse – literatuur over Japan en zijn whisky’s, om aanschaf te overwegen.
Dit najaar verschijnt het ook in het Nederlands, ditmaal niet door mij vertaald. Wel heb ik op verzoek van de uitgever de nodige redactionele adviezen verstrekt op basis van de eerste versie van de Nederlandse vertaling.
- Auteur: Dominic Roskrow
- Uitgever: Kodansha - 2016
- Taal: Engels
- Uitvoering: Hardcover , 288 pagina’s, full colour
- ISBN 918-1-56836-575-6
- Retailprijs: US$ 34,95 – circa 32,75 euro