Menu
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 
  • Cover Famous for a reasonFamous for a Reason
  • The Story of The Famous Grouse

Wanneer Charlie zijn liefde voor Schotse whisky en zijn diepgaande kennis van de Britse geschiedenis combineert, kun je ervan op aan dat er een prachtig boek uit komt. Jaren geleden liet hij dat al zien met Scotch Whisky – A Liquid History en nu is er het langverwachte boek over die blend met die vogel op de fles. Een merk dat al meer dan anderhalve eeuw bestaat en menige crisis en depressie, nationaal of internationaal, heeft overleefd – iets wat uitgebreid te lezen is in negen hoofdstukken, van Matthew Gloag I die leefde van 1797-1860, tot en met de oprichting van de Edrington Group in het jaar 2000. Uiteraard loopt de geschiedenis door tot en met 2015.

Het is een vuistdik boek geworden en voordat ik deze recensie schreef, kon ik het niet laten om Famous for a Reason even aan de weegschaal toe te vertrouwen. Ruim drie kilo lees- en kijkvoer, voorwaar een monumentaal boek. De vormgeving is van Jules Akel, die al voor meer fraaie whiskyboeken tekende. Er staat behoorlijk veel cijfermateriaal in, maar dat verstoort de vaart van de vertelling gelukkig niet.

De manier waarop Charlie de historie van The Grouse inbedt in de politieke en sociaal-economische gebeurtenissen in de tijd, maakt het lezen ervan des te interessanter. Hij weet op pagina 9 zelfs een verwijzing naar de tv-hit Downton Abbey in het verhaal te verweven.

Ik heb het boek echt van cover tot cover doorgelezen, in een paar dagen, dat wel. De ontwerper heeft er een juweel van een brief in opgenomen, op pagina 224-225, waarin een van de directeuren, de heer MacTaggart, haarfijn aan een Amerikaanse klant uitlegt wat het verschil tussen whisky en whiskey is. Een prachtig staaltje Schotse humor. Al lezende ga je langzamerhand begrijpen hoe het komt dat The Famous Grouse de best verkopende blend in the UK is, maar ook in diverse landen daarbuiten. In de VS is het een heel grote speler en wij blazen hier in Nederland ook een behoorlijk deuntje mee.

Gelukkig is er ook ruimte gereserveerd voor de vele, vaak humoristische advertenties die in de loop der decennia zijn gebruikt om het merk onder de aandacht te brengen.

De prijs is stevig, net als het boek, maar voor een whiskyliefhebber die ook van lezen houdt, verplichte kost. Zware kost, dat wel, maar het verteert prima.

  • Auteur: Charles MacLean
  • Uitgever: Birlinn Ltd, 2015
  • Taal: Engels
  • Uitvoering: 444 pagina’s full colour, hard cover met stofomslag en leeslint.
  • Formaat: 290 x 270 x 40 mm
  • ISBN 978 17 802 7252 8
  • Retailprijs: £35 (circa 50 euro)

Andere Recensies

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com