Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
han_van_wees.jpgAfgelopen vrijdagavond 8 september was het zover. De eerste 'aflevering' van de Whisky Legendary. Twaalf gelukkigen waren aanwezig om samen met Han van Wees (foto) de spits af te bijten van dit unieke project. De line up voor deze bijzondere proeverij mocht er wezen, Han ging terug tot 1955, acht hele mooie oude bottelingen waren er uitgekozen. De aanwezigen werden welkom geheten met een oude blended whisky van Bell’s, de Royal Reserve gedistilleerd omstreeks 1965 en 20 jaar oud. Deze mooie oude blend was een aangenaam voorafje, om er even in te komen laten we maar zeggen en bedoeld als referentie.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
glen_grant.jpgVorig jaar heeft het in Milaan gevestigde Campari de Glen Grant distilleerderij (foto) overgenomen van Pernod Ricard voor € 130 miljoen. De overname is de Italianen zeer goed bevallen. De resultaten van Glen Grant zijn goed. Hierdoor willen de Italianen de whiskytak uitbreiden. Welke distilleerderijen of merken zij op het oog hebben is nog niet bekend. Wel is bekend geworden dat Dennis Malcolm, Distillery Manager van de Balmenach Distillery over gaat stappen naar Bacardi.  

 

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
a_handbook_of_volapk.jpgOnlangs publiceerde de Schotse schrijver Andrew Dummond de roman A Hand-Book of Volapük. Hierin speelt het Volapük een belangrijke rol – een in 1880 ontworpen kunsttaal. In Drummonds roman wordt Gemmel Justice, een fanatieke Schotse aanhanger van deze kunsttaal, de hele tijd dwarsgezeten door een kettingrokende esperantist. Volgens een recensent van The Scotsman gaat het om een "levendig boek, dat flonkert van de humor en de ideeën". Naast boeiende beschrijvingen van allerlei personages en het Schotse landschap bevat het boek een handleiding om Volapük te leren.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
keepwalking.jpgWhiskymerk Johnnie Walker liet deze week deze advertentie (foto) plaatsen op een groot gebouw in Beiroet. Sommigen zien de advertentie als steun in de rug vanwege de ‘positieve boodschap’ ('Keep Walking'), anderen zijn van mening dat het whiskymerk schaamteloos gebruik maakt van iets treurigs als een oorlogssituatie. Op de website laat Jay Fayad, de bedenker van de campagne, weten dat de advertentie vooral om de positieve boodschap gaat en niet zozeer om het verkopen van whisky. De reacties zijn volgens de maker dan ook bijzonder enthousiast en talrijk.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
tartan_of_holland_no_1.jpgIn oktober dit jaar brengt Tartan of Holland een eigen whiskymerk op de markt: Tartan of Holland No 1. Kenmerkend voor Tartan of Holland is het Schots ruitdesign waarin alle nationale kleuren van Nederland zijn verwerkt; het merk staat symbool voor de in een blauwe zee ondergaande rood-oranje zon die verwijst naar ons roemrijk zeevarend verleden in de Gouden Eeuw.

 

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
quaich.jpgNa jarenlang bestuurslid te zijn van de Usquebaugh Society zijn Jan Kok en Marcel Bol verheven tot Keepers of the Quaich. Naast hun werk en alle andere activiteiten in whiskyland importeren zij sinds twee jaar ook whisky van Adelphi, Berry’s Own Selection en James McArthur in Nederland.